Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Γράφει ο Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος Γιάννης Ξηντάρας (paidi-efivos.gr)

Όταν το παιδί κάνει κάτι που δεν αρέσει στους γονείς ή ΔΕΝ κάνει κάτι που επιθυμούν, οι γονείς να

ΜΗΝ:

  • Ασκείτε κριτική και μην προσβάλλετε το παιδί.
  • Κατηγορείτε, μέμφεστε, κρίνετε:

«Ποιος έκανε χάλια την κουζίνα;»

«Το δωμάτιό σου είναι απαίσιο!»

  • Λέτε «συνέχεια» ούτε «ποτέ δεν...».

«Ποτέ δε συμμαζεύεις.»

«Συνέχεια μαλώνετε με τον/την αδερφό-ή σου.»

«Ποτέ δεν τελειώνεις το διάβασμά σου.»

  • Καταφέρεστε εναντίον της προσωπικότητας ενός παιδιού και μην προσκολλάτε ταμπέλες:

«Είσαι τεμπέλης/ ανόητος/ άχρηστος/ εγωιστής.»

  • Χρησιμοποιείτε σαρκασμό:

«Πολύ έξυπνο αυτό που έκανες.»

«Ωραία έκθεση, κύριε Σαίξπηρ!»

«Τι καταπληκτική ιδέα να βγεις έξω χωρίς το παλτό σου μια τόσο κρύα μέρα!»

  • Απειλείτε:

«Αν δε σταματήσεις αμέσως, δε θα βγεις για ένα μήνα!»

«Κάντο αμέσως αλλιώς θα φας το ξύλο της ζωής σου!»

  • Διατάζετε:

«Μάζεψε το παλτό από το πάτωμα τώρα αμέσως!»

 

ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΕ το παιδί να συνεργαστεί:

  • Περιγράφοντας το πρόβλημα.

«Το τραπέζι της κουζίνας είναι γεμάτο ψίχουλα.»

«Ο σκύλος σου γαβγίζει, γιατί θέλει βόλτα.»

  • Δίνοντας πληροφορίες.

«Όταν αφήνουμε υπολείμματα τροφών μαζεύονται έντομα.»

«Αφήνουμε τις λασπωμένες μπότες στο πίσω χωλ.»

«Η αδελφή σου στεναχωριέται, όταν της χαλάς το παζλ.»

  • Εξηγώντας στο παιδί τι θέλετε.

«Θα ήθελα να καθαρίσεις το τραπέζι τώρα.»

«Μπορείς να κλείσεις το τηλέφωνο για να τηλεφωνήσω και εγώ.»

  • Δίνοντας στο παιδί μια ευκαιρία να διορθωθεί.

«Το σφουγγάρι, για να καθαρίσεις το τραπέζι, είναι κοντά στο νεροχύτη.»

«Θα ήταν καλό να βοηθούσες την αδελφή σου να ξαναφτιάξει το παζλ.»

  • Χρησιμοποιώντας «μηνύματα σε πρώτο πρόσωπο».

«Στεναχωριέμαι, όταν ακούω αυτά τα επίθετα.»

  • Προσέχοντας ένα παιδί, όταν επιδεικνύει σωστή συμπεριφορά, και δίνοντας συγκεκριμένη επιβράβευση.

«Μπράβο σου! Τελείωσες όλες τις ασκήσεις των μαθηματικών πριν το φαγητό.»

«Το δωμάτιό σου είναι τόσο τακτοποιημένο με όλα τα βιβλία στη θέση τους, τα ρούχα μαζεμένα και το κρεβάτι στρωμένο.»

  • Βάζοντας το παιδί σε μία θέση όπου θα δει τον εαυτό του πιο θετικά.

«Με βοήθησες πολύ που έστρωσες το τραπέζι.»

«Ο μικρός αδερφός σου χάρηκε πολύ που τον βοήθησες με τα μαθήματά του.»

«Θυμήθηκες όλες τις λεπτομέρειες και μου θύμησες όλα τα απαραίτητα πράγματα για το ταξίδι.»

Απόσπασμα από το βιβλίο «Επικοινωνώντας με τα παιδιά», του Bonnie Miller.

Από: https://www.eduportal.gr/entharrynontas-ta-paidia-gia-synergasia/

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
Η  σημασία  της  σχέσης  δασκάλου  και  μαθητή  και  η  μεταξύ τους επικοινωνία και αλληλεπίδραση είναι στενά συνδεδεμένα με τον κοινωνικό ρόλο που καλείται να επιτελέσει το σχολείο. Η παρούσα εργασία  μελετά  τη  σχέση  αυτή  και  συγκεκριμένα  το  πώς σχηματίζονται οι αλληλοαντιλήψεις μεταξύ δασκάλων και μαθητών, βασικό  στοιχείο  για  την  πραγμάτωση  της  κοινωνικοποιητικής λειτουργίας του σχολείου, της αλληλοκατανόησης, της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ τους.

 

Περισσότερα πατώντας το διπλανό εικονίδιο

 

 

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Οι στρατηγικές αυτές αποτελούν προτάσεις για ενσωμάτωση σπουδαστών με ΔΕΠΥ.
Η παρακάτω λίστα δε θα πρέπει να θεωρείται πλήρης και είναι πάντοτε σημαντικό να θυμόμαστε πως όλοι οι σπουδαστές αποτελούν μοναδικές οντότητες και ότι οι στρατηγικές που είναι αποτελεσματικές με έναν σπουδαστή δεν είναι απαραιτήτως αποτελεσματικές με κάποιον άλλο.
Σε αυτό το σημείο θα ήταν χρήσιμη η επικοινωνία με τον καθηγητή ειδικής αγωγής του ιδρύματός σας για την άντληση περαιτέρω πληροφοριών.
Υπάρχει ένας αριθμός στρατηγικών που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνάρτηση με το μαθησιακό περιβάλλον και τη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού προσωπικού. Δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι οι σπουδαστές με ΔΕΠΥ συχνά κατέχουν τις απαραίτητες δεξιότητες απλά χρειάζονται κάποια βοήθεια για να μπορέσουν να τις αξιοποιήσουν. Επίσης αρκετά συχνά αναγνωρίζουν τι θα έπρεπε και τι δεν θα έπρεπε να έχουν κάνει αλλά δεν μπορούν να ελέγξουν την συμπεριφορά τους.
Πριν από την έναρξη ή και κατά τη διάρκεια της πρώτης διδακτικής συνεδρίας καλό θα είναι να αφιερώσετε επαρκή χρόνο στη συζήτηση των ιδιαίτερων αναγκών που έχει ο κάθε σπουδαστής.

Στρατηγικές – Δεξιότητες Προσοχής

* Διευθετήστε το μαθησιακό περιβάλλον κατά τέτοιον τρόπο που να ελαχιστοποιούνται οι πιθανές περισπάσεις. Για παράδειγμα, τοποθετήστε τους σπουδαστές με ΔΕΠΥ σε θέσεις μακριά από τα παράθυρα και προσέξτε κατά τη διάρκεια της ομαδικής απασχόλησης μιας και οι σπουδαστές μπορεί να γίνουν υπερδραστήριοι.
* Να κρατάτε συχνή οπτική επαφή μαζί τους.
* Προσπαθήστε να προσδιορίσετε τον χρόνο και τον χώρο όπου οι σπουδαστές δείχνουν να είναι πιο συγκεντρωμένοι.
* Υπενθυμίστε τους συχνά πόσος χρόνος απομένει για την ολοκλήρωση των εργασιών τους. Τόσο των βραχυπρόθεσμων (π.χ. εξετάσεις) όσο και των μακροπρόθεσμων (π.χ. εργασίες).
* Καλό θα είναι να συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα σπουδών διάφορες δραστηριότητες όπως ερωτήσεις, συζητήσεις, πρακτικές ασκήσεις κ.α.
* Χρησιμοποιήστε μεγάλους χαρακτήρες στις σημειώσεις που διανέμετε. Δεν θα πρέπει να παρουσιάζονται περισσότερα από δυο κύρια σημεία ανά σελίδα. Επίσης, αποφύγετε τη χρήση παραδειγμάτων που δεν σχετίζονται άμεσα με την εργασία.
* Χρησιμοποιήστε λίστες ελέγχου και τονίστε τους στόχους που θα πρέπει να επιτευχθούν.
* Εξασφαλίστε την προσοχή των σπουδαστών προτού δώσετε οποιαδήποτε οδηγία και ενθαρρύνετε τους να εκφράσουν λεκτικά, πρώτα προς τον καθηγητή κι έπειτα σιωπηλά προς τον εαυτό τους, τόσο τα καθήκοντα που τους ανατέθηκαν όσο και τις οδηγίες που τους απευθύνθηκαν. Δώστε έμφαση στις κρίσιμες πληροφορίες.

Στρατηγικές- Δεξιότητες Οργάνωσης και Μνήμη

* Δώστε έμφαση σε εφικτούς, βραχυπρόθεσμους στόχους παρά σε μακροπρόθεσμα σχέδια.
* Συμφωνήστε από κοινού σε ένα σαφές σημείο εκκίνησης της μαθησιακής διαδικασίας που θα βοηθήσει να τεθούν προτεραιότητες και να αποφευχθεί η όποια αναβλητικότητα.
* Παρέχετε δομές και ρουτίνες.
* Επιτρέψτε την ηχογράφηση των μαθημάτων και μοιράστε φωτοτυπίες των διαφανειών που θα χρησιμοποιήσετε.
* Ενθαρρύνετε τη χρήση ντοσιέ με διαφορετικούς χρωματισμούς ανά θέμα ή ξεχωριστών τετραδίων για κάθε θεματική ενότητα.
* Προωθήστε τη χρήση καθημερινών προγραμμάτων υπενθύμισης ή τη χρήση λιστών καθηκόντων και υπογραμμίστε τις εργασίες που πρέπει να γίνουν με σειρά προτεραιότητας.

Στρατηγικές- Ανύψωση Αυτοεκτίμησης

* Προσπαθήστε να υιοθετήσετε θετικές περιγραφές για τους σπουδαστές. Για παράδειγμα, αντί να πείτε ότι περισπάται πολύ εύκολα η προσοχή κάποιου σπουδαστή είναι καλύτερο να πείτε ότι ο εν λόγω σπουδαστής χαρακτηρίζεται από υψηλό επίπεδο αντίληψης.
* Χρησιμοποιήστε κατηγορηματικό και θετικό τρόπο επικοινωνίας. Πείτε τους δηλαδή τι απαιτείται κι όχι τι δεν απαιτείται από αυτούς.
* Ενθαρρύνετε τον θετικό τρόπο σκέψης και τον εσωτερικό έλεγχο.
* Οι σπουδαστές ενδέχεται να ωφεληθούν αν έχουν κάποιο μέντορα να τους βοηθάει να αναπτύξουν ακαδημαϊκές και κοινωνικές δεξιότητες.

Πληροφορική και Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)

Οι συμπεριφορές που σχετίζονται με τις ΔΕΠ/Υ μπορεί να αλλάξουν καθώς το άτομο μεγαλώνει.
Έτσι, ένα μικρό παιδί με ΔΕΠ/Υ που δείχνει ότι έχει τεράστιες ποσότητες ενέργειας και ανησυχίας μπορεί να μετατραπεί σε ένα αποσυρμένο στον εαυτό του και ελάχιστα επικοινωνιακόέφηβο και νεαρό ενήλικα.
Τα χαρακτηριστικά των ΔΕΠΥ περιλαμβάνουν επίσης την παρορμητικότητα και τις αυθόρμητες αντιδράσεις, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη προηγούμενα σχέδια δράσης ή απαιτούμενες ενέργειες.
Καθώς οι μαθητές με ΔΕΠ/Υ δυσκολεύονται συνήθως με το δομημένο περιβάλλον ενός μαθήματος ή διάλεξης ή να επικεντρώσουν την προσοχή τους στην εργασία που τους έχει ανατεθεί, μπορεί να χρειαστεί να γίνουν κάποιες προσαρμογές στο μαθησιακό περιβάλλον τέτοιες που θα τους βοηθήσουν να μείνουν εστιασμένοι στο έργο που τους έχει ανατεθεί.

Οι μαθητές, για παράδειγμα, μπορεί να χρειαστεί να ερωτηθούν που προτιμούν να καθίσουν.
Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις που ενισχύουν τον ισχυρισμό ότι οι μαθητές με ΔΕΠ/Υ μπορούν να διακριθούν σε ένα αντικείμενο όπως οι υπολογιστές, καθώς έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνονται σε κάτι που τους ενδιαφέρει. Έχουν την τάση να εστιάζουν την προσοχή τους υπερβολικά σε ένα πρόβλημα και δε σταματούν παρά μόνο αν ικανοποιηθούν και δεν μπορούν να κάνουν τίποτα περισσότερο. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής, μπορεί να είναι εντελώς επιλήσμονες στο τι συμβαίνει γύρω τους. Μπορεί, επιπλέον, να είναι και τελειομανείς στον τομέα του ενδιαφέροντός τους, γεγονός που μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα ευεργετικό για έναν μαθητή που επικεντρώνεται στην επίλυση ενός προβλήματος. Είναι συχνά μόνο άλλη μία περίπτωση επιλογής της κατάλληλης διδακτικής μεθόδου για να δοθεί σ’ αυτόν το μαθητή η ευκαιρία να αναπτύξει τις ικανότητές του.

Χαρακτηριστικά του Συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)

Το σύνδρομο ελλειμματικής υπέρ-κινητικής προσοχής, γνωστό και ως σύνδρομο ελλειμματικής ροσοχής ή σύνδρομο υπέρ-κινητικότητας, αποτελεί μια νευρολογική διαταραχή, η οποία προκαλείται από μια ανισορροπία στους νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου, συγκεκριμένα τη ντοπαμίνη και τη νορεπινεφρίνη, και επηρεάζει τις περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν την προσοχή, τις ορμές και την συγκέντρωση.

Το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής αποτελεί μια κοινότυπη διαταραχή της παιδικής και εφηβικής ηλικίας και χαρακτηρίζεται από αυθορμητισμό, υπέρ-δραστηριότητα και/ ή έλλειψη προσοχής. Τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου δεν παρατηρούνται στον ίδιο βαθμό σε όλους τους ανθρώπους και οι ιατρικοί ειδικοί αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν τρεις κύριοι συνδυασμοί χαρακτηριστικών:

* Μερικοί άνθρωποι παρουσιάζουν υπέρ-δραστήριο/ αυθόρμητο χαρακτήρα.
* Μερικοί απρόσεχτο/ αφηρημένο χαρακτήρα, ενώ
* Κάποιοι άλλοι παρουσιάζουν ένα συνδυασμό των δυο παραπάνω κατηγοριών(η τελευταία κατηγορία αποτελεί την πλειοψηφία των περιπτώσεων του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής).

Οι αυθόρμητες ή υπέρ-δραστήριες συμπεριφορές συνήθως χαρακτηρίζονται από ταραχή, δυσκολίες στη φυσιολογική αλληλεπίδραση, συχνή διακοπή των άλλων και σχεδόν πάντα τάση φυγής.
Από την άλλη, η ελλειμματική, αφηρημένη προσοχή διέπεται κυρίως από χαρακτηριστικά αναδιοργάνωσης, αδυναμίας συγκράτησης πληροφοριών και αδυναμία προσοχής κατά τη διάρκεια εκτέλεσης καθηκόντων και δραστηριοτήτων. Οι συγκεκριμένες συμπεριφορές παρατηρούνται από την πρώτη κιόλας παιδική ηλικία και διαφέρουν αρκετά από μια άσχημη απλώς συμπεριφορά.
Ενώ κάποια χαρακτηριστικά του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής παρουσιάζονται μέχρι ένα βαθμό σε όλους μας, η διαφορά μεταξύ του συνδρόμου αυτού και της φυσιολογικής συμπεριφοράς έγκειται στο βαθμό του προβλήματος και στις δυσκολίες που προκαλεί στο εκάστοτε άτομο.
Τα άτομα με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής παρουσιάζουν σημαντικά μεγαλύτερο εύρος και σοβαρότητα, όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου.

Τα άτομα με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής επιδεικνύουν συμπεριφορές, οι οποίες δεν ταυτίζονται με κάποια άλλη ψυχιατρική κατάσταση και δεν συμβαδίζουν με την ηλικία και τη διανοητική ικανότητα των ατόμων. Η επιρρεπής μεταβολή διάθεσης και η κοινωνική αδεξιότητα αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά του συνδρόμου. Οι παιδαγωγοί και οι γονείς των ατόμων αυτών, παρατηρούν μια ιδιαίτερη συχνότητα, όσον αφορά τη λανθασμένη ερμηνεία κοινωνικά αποδεκτών υποδείξεων και την εμφάνιση ανάρμοστης συμπεριφοράς. Οι κοινωνικές δυσκολίες συχνά κορυφώνονται κατά τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και υποχωρούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αν και στην εφηβεία οι τυχόν ανασφάλειες που παραμένουν, διογκώνουν κάνουν τις
φυσιολογικές αβεβαιότητες της ηλικίας αυτής.

Το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής παρατηρείται στην ηλικία των 5 ετών και σύμφωνα με τα ιατρικά πορίσματα επηρεάζει το 5% των παιδιών σχολικής ηλικίας, με μια αναλογία μεταξύ αρσενικού-θηλυκού, 4 προς 1. Η παρατηρούμενη επικράτηση του ADHD σε αγόρια και κορίτσια ακολουθεί ιδιάζουσα πορεία, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα χαρακτηριστικά της υπέρ-δραστηριότητας και του αυθορμητισμού είναι συχνότερα στα αγόρια, ενώ τα κορίτσια παρουσιάζουν περισσότερο χαρακτηριστικά απροσεξίας. Οι έρευνες φανερώνουν ότι το 80% των παιδιών με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής, συνεχίζει να βιώνει τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου κατά την εφηβεία, ενώ το 67% συνεχίζει να τα βιώνει κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής.

Μερικά χαρακτηριστικά του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής θεωρούνται θετικά προσόντα για την πανεπιστημιακή ζωή. Τα χαρακτηριστικά αυτά συνοψίζονται στα εξής:

* Ικανότητα να παρατηρούν τα γενικά σημεία του μαθήματος και να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις λεπτομέρειες.
* Δημιουργικότητα και εφευρετικότητα.
* Η ανάληψη ρίσκου οδηγεί σε σημαντικές ανακαλύψεις.
* Ικανότητα επεξεργασίας πληροφοριών και εκτενέστερων παρατηρήσεων.
* Υψηλά επίπεδα ενέργειας.
* Καλές διαπραγματευτικές ικανότητες.
* Διαισθητικότητα και αντιδραστικότητα.
* Ικανότητα υπέρ-εστίασης.

Χαρακτηριστικά που Επιδρούν στη Μάθηση και στη Διδασκαλία

Οι πιθανές περιοχές δυσκολίας για τους μαθητές με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής συνοψίζονται στις εξής:

*  Απροσεξία ή ελλειμματική προσοχή- η προσοχή τους διακόπτεται από τις προσωπικές τους σκέψεις, συχνή ονειροπόληση, βεβιασμένη αλλαγή θεμάτων συζήτησης και παραγωγή έργου ποικίλης ποιότητας.
* Αυθορμητισμός-αδυναμία εσωτερικού διαλόγου, ολοκληρώνοντας τις προτάσεις των άλλων και/ ή διακόπτοντας.
* Βραχυπρόθεσμη μνήμη-φτωχή ικανότητα καταγραφής σημειώσεων και ελάχιστη ως μηδαμινή
προνοητικότητα που οδηγεί σε ανικανότητα μάθησης από τα λάθη τους και παλινδρόμησης σε προηγούμενες εμπειρίες.
* Ανεξάρτητη λειτουργία προσαρμοστικότητας.
* Ξαφνικές μεταβολές διάθεσης-που εκτείνονται από την ανησυχία και την ταραχώδη συμπεριφορά ως την πλήρη αδράνεια(επηρεάζοντας έτσι την ολοκλήρωση των εργασιών τους και την επανάληψη για τις εξετάσεις).
* Φτωχή οργάνωση και διευθέτηση χρόνου.
* Ανάληψη κινδύνων.
* Λύση προβλημάτων.
* Διαπροσωπικές σχέσεις και συναισθηματική λειτουργία-οι μαθητές μπορεί να εμφανίζονται κοινωνικοί αλλά οι φιλίες μπορεί να είναι επιφανειακές.
* Θέματα σχετικά με τη φαρμακευτική αγωγή-αυτό μπορεί να επηρεάσει το πρόγραμμα του ύπνου.

SCIPS (Strategies for Creating Inclusive Programmes of Study) είναι το αποτέλεσμα ενός προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το HEFCE, με υπεύθυνη την Dr. Val Chapman, διευθύντρια προγραμμάτων, στο Πανεπιστήμιο του Worcester  Το SCIPS αναπτύσσεται περαιτέρω με την χρηματοδότηση του διεθνούς προγράμματος Leonardo da Vinci της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ομάδα του Πανεπιστημίου του Worcester (Dr. Val Chapman, Διευθύντρια Προγραμμάτων, και Zena Morton Jones) συνεργάζονται με την εταιρεία ‘French and Burt’ και άλλους Ευρωπαίους συνεργάτες στο να μεταφράσουν και να προσαρμόσουν το απαραίτητο υλικό για τέσσερις επιπρόσθετες εκδόσεις του SCIPS σε on-line σύνδεση για τη Βουλγαρία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Πολωνία (www.qatrain.eu).

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0

Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή εκστρατεία “Πάρε θέση για τα ψηφιακά σου δικαιώματα!”

Το Μάιο του 2018 θα τεθεί σε ισχύ στις νομοθεσίες όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένας Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων.

Το άρθρο 8 του συγκεκριμένου Κανονισμού θα απαιτήσει από τα παιδιά και τους εφήβους κάτω των 16 ετών να ζητούν γονική συγκατάθεση πριν από την πρόσβαση στις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών. Εντούτοις, ο Κανονισμός αναφέρει επίσης, ότι το κάθε κράτος μέλος έχει τη δυνατότητα να ορίσει μικρότερη ηλικία πρόσβασης στις υπηρεσίες αυτές χωρίς γονική συγκατάθεση, η οποία ωστόσο δεν θα πρέπει να είναι κάτω από τα 13 έτη.

Όπως γνωρίζετε, αυτή τη στιγμή οι περισσότερες διαδικτυακές υπηρεσίες θέτουν ως ηλικιακό περιορισμό τα 13 έτη, ηλικία την οποία υποστηρίζουμε κι εμείς όλα αυτά τα χρόνια στο Saferinternet.gr. Αν αυξηθεί το όριο στα 16 έτη, τι θα γίνει με τους εφήβους που έχουν μέχρι σήμερα (νομίμως) δημιουργήσει τα προφίλ τους, τα κανάλια τους, τα ‘vlogs’ τους από την ηλικία των 13 ετών; Θα πρέπει να διαγράψουν το έργο τους;

Τι αντίκτυπο θα έχει το άρθρο 8 του Κανονισμού στους εφήβους των οποίων οι γονείς αρνηθούν να δώσουν τη συγκατάθεσή τους ακόμα και μετά τα 13 έτη, περιθωριοποιώντας τους από τους συμμαθητές τους και θέτοντάς τους σε μεγαλύτερο κίνδυνο, αν επιλέξουν οι έφηβοι αντ’ αυτού να πουν ψέματα για την ηλικία τους;

Και τι γίνεται, εάν μια χώρα εφαρμόσει διαφορετική ηλικία συγκατάθεσης από μια άλλη χώρα; Οι έφηβοι που θα υπόκεινται στην υψηλότερη ηλικία συγκατάθεσης θα μείνουν πίσω, απλώς και μόνο λόγω του τόπου στον οποίο ζουν. Κάτι τέτοιο θα διαιωνίσει την άνιση ευκαιρία και θα διευρύνει τις ψηφιακές ανισότητες πέρα από τα εθνικά σύνορα.

Επίσης, τα σχολεία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην καθοδήγηση των παιδιών και των εφήβων για την ασφαλή και υπεύθυνη χρήση εργαλείων και πλατφορμών της κοινωνίας της πληροφορίας, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εάν όλοι οι γονείς σε μια σχολική τάξη δεν παράσχουν τη συγκατάθεσή τους, οι εκπαιδευτικοί θα βρεθούν σε πολύ εύθραυστη θέση, ισορροπώντας μεταξύ της στέρησης μιας μειοψηφίας από σημαντικές ευκαιρίες και της στέρησης της πλειοψηφίας, ώστε να μην γίνονται διακρίσεις εις βάρος των λίγων.

Και ποια είναι τα δικαιώματα των γονέων, που θα πρέπει να είναι ελεύθεροι να προστατεύουν και να καθοδηγούν τα παιδιά τους με τον τρόπο που θεωρούν εκείνοι ότι είναι ο πιο σωστός (Άρθρα 3, 4, 5 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού);

Όπως, λοιπόν, γίνεται κατανοητό, ο Κανονισμός θα έχει εκτεταμένο αντίκτυπο στους εφήβους σε όλη την Ευρώπη και κινδυνεύει α) να τους στερήσει το δικαίωμα να ενσωματωθούν στη σημερινή κοινωνία των πληροφοριών και/ή β) να τους αφήσει να εισέλθουν σε αυτή χωρίς τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες και την απαραίτητη παιδεία στα μέσα, ικανότητες που είναι ζωτικής σημασίας για να γίνουν οι έφηβοι ενεργοί πολίτες στον κόσμο του αύριο.

Σίγουρα υπάρχουν πιο αποτελεσματικά και πιο φιλικά προς τους εφήβους μέσα για την προστασία αυτών των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων, αντί της πρόσβασης στο διαδίκτυο μέσω της γονικής συγκατάθεσης έως τα 16 τους χρόνια, ιδίως επειδή οι νέοι έχουν συνήθως καλύτερη τεχνική γνώση των υπηρεσιών πληροφόρησης από τους γονείς τους. Πώς θα αντιδρούσαν οι έφηβοι πριν από μερικές γενιές, εάν θα έπρεπε να λάβουν την άδεια των γονιών τους για να επιλέξουν ένα βιβλίο απο κάποια βιβλιοθήκη;

Αγαπητοί μας φίλοι,

Ο Κανονισμός θα ισχύσει μόνο από το Μάιο του 2018. Πριν από αυτή την ημερομηνία, τα κράτη μέλη της Ε.Ε. πρέπει να καταρτίσουν σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή του Κανονισμού, συμπεριλαμβανομένου του θέματος της γονικής συγκατάθεσης. Για να γίνει αυτό σωστά, θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι κατευθυντήριες γραμμές είναι βασισμένες σε στοιχεία που υποστηρίζονται από επιστημονικές έρευνες και ότι έχουν πραγματοποιηθεί διαβουλεύσεις με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ιδίως με τους νέους, επειδή αυτοί είναι εκείνοι των οποίων οι ευκαιρίες θα επηρεαστούν σημαντικά από τον Κανονισμό.

Προσκαλούμε, λοιπόν, όλους τους νέους γυμνασίου & λυκείου, με την πολύτιμη στήριξη και τη βοήθειά σας, να μας πουν την άποψή τους επάνω στο παραπάνω ζήτημα και να συνεργαστούν με άλλους νέους στην Ευρώπη για να δημιουργήσουν μαζί ένα διαδικτυακό λεύκωμα για τα δικαιώματα των νέων στο Διαδίκτυο:

– Ποια θεωρούν ότι είναι τα ψηφιακά δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνουν;
– Ποιες υποχρεώσεις συνδέονται με αυτά τα δικαιώματα;
– Ποια 5 δικαιώματα από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντικά για αυτούς και θα πρέπει να είναι τα περισσότερο προστατευμένα στη σημερινή εποχή;
– Με ποιους τρόπους πιστεύουν ότι μπορεί να διασφαλιστεί το δικαίωμα προστασίας τους, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα το δικαίωμά τους στη συμμετοχή;
– Ποιες λύσεις ασφάλειας και ποια εναλλακτικά μέτρα για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων των νέων προτείνουν να υλοποιηθούν, αντί να αυξηθεί η ηλικία ελεύθερης πρόσβασης στις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών στα 16 έτη;

Για να βοηθήσουμε τους εφήβους στην ανάπτυξη των απόψεών τους, η Ευρωπαϊκή ομάδα μας * δημιούργησε ένα ειδικό εγχειρίδιο με διασκεδαστικές δραστηριότητες που εμβαθύνουν στα ψηφιακά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, στις προκλήσεις που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες, καθώς και στα ζητήματα ιδιωτικότητας και ασφάλειας που τίθενται δίπλα στις τεράστιες ευκαιρίες που προσφέρει η κοινωνία των πληροφοριών. Οι περισσότερες από τις προτεινόμενες δραστηριότητες απαιτούν περίπου 30-40 λεπτά για να ολοκληρωθούν, προτρέποντας στην παρουσίαση των απόψεων των εφήβων μέσω της δημιουργίας αφισών, βίντεο, κόμικ, μιμιδίων, νοητικών χαρτών κ.λπ. Αν επιθυμείτε να χρησιμοποιήσετε το εγχειρίδιο (επισυναπτόμενο σε αυτό το email), μπορείτε να επιλέξετε εσείς τις δραστηριότητες που θεωρείτε ότι είναι οι πλέον κατάλληλες για τους νέους ανθρώπους με τους οποίους εργάζεστε ή να τους αφήσετε να επιλέξουν οι ίδιοι τις δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν περισσότερο.

Σε κάθε περίπτωση, οι νέοι καλούνται να δημοσιεύσουν τις απόψεις και τις δημιουργίες τους χρησιμοποιώντας το hashtag #GDPRHaveYourSayGR στο Facebook ή το Instagram έως τις 15 Δεκεμβρίου 2017. Πολύ σημαντικό: για κάθε δημοσίευση που θα αναρτήσουν, να αλλάξουν τις ρυθμίσεις απορρήτου ενεργοποιώντας την επιλογή “Δημόσια”.

Είναι σημαντικό να ακούσουμε την άποψη των εφήβων! Θα βοηθήσει να πεισθούν οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο ότι υπάρχουν καλύτερες λύσεις. Οι πιο δραστήριοι συνεισφέροντες θα κληθούν να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός χάρτη διαδικτυακών δικαιωμάτων από τα περιεχόμενα των δημοσιεύσεων. Εκπρόσωποι των εφήβων από κάθε χώρα θα κληθούν να παρουσιάσουν το έργο τους σε ειδική κεντρική εκδήλωση, που θα υλοποιηθεί σε Ευρωπαϊκή πόλη στο πλαίσιο του εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου τον Φεβρουάριο του 2018, με στόχο να αναδείξουν προς τα Κέντρα Αποφάσεων τα κορυφαία ψηφιακά δικαιώματα που έχουν επισημάνει οι νεαροί Ευρωπαίοι, καθώς ο Κανονισμός θα αρχίζει να ισχύει στη ζωή τους.

Αν επιθυμείτε να στηρίξετε την Ευρωπαϊκή εκστρατεία μας, παρακαλούμε όπως δηλώσετε το ενδιαφέρον σας στη φόρμα Google Forms που θα βρείτε στη διεύθυνση https://goo.gl/forms/eOG3LRcanzbV0ZQX2

Ελπίζουμε σε μεγάλη συμμετοχή από την Ελλάδα. Ας ακουστεί η φωνή των νέων! Κι ας ενδυναμώσουμε τα παιδιά μας να διασφαλίσουν τα δικαιώματά τους, παραμένοντας παράλληλα ασφαλή στο Διαδίκτυο. Μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά για τη σημερινή γενιά αλλά και για τις επόμενες. Υπάρχουν καλύτερες λύσεις από την απαγόρευση!

Με εκτίμηση,

Δρ. Βερόνικα Σαμαρά
Συντονίστρια της Δράσης Ενημέρωσης & Επαγρύπνησης Saferinternet.gr

* Η εκστρατεία υλοποιείται αυτή τη στιγμή σε 13 χώρες της Ε.Ε.: Βουλγαρία, Δανία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Κροατία, Κύπρο, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Τσεχία

Αναδημοσίευση από την σελίδα eduportal.gr

Μας επισκέφτηκαν

free counters

Σχετικά με την ιστοσελίδα

Καλώς ορίσατε στην ιστοσελίδα του 100ού Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Στην ιστοσελίδα μας θα βρείτε πληροφορίες για το σχολείο μας, τις δραστηριότητες και τις εκδηλώσεις μας, καθώς και χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό όπως: βίντεο, εφαρμογές, παρουσιάσεις, ηλεκτρονικά έντυπα, διάφορες χρήσιμες συνδέσεις ή πληροφορίες και άρθρα σχετικά με την εκπαίδευση. Ελπίζουμε η ιστοσελίδα μας να σας φανεί χρήσιμη και να αποτελεί στάση στη διαδικτυακή σας περιήγηση.